Informacje z Sejmu

W dniu 11.04.2018 r. w trakcie posiedzenia Komisji Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej Sejmu RP zgłosiliśmy załączone poprawki do projektu nowelizacji ustawy o rehabilitacji. Poprawki te niestety nie przeszły. Jest jeszcze drugie czytanie, ale szanse na sukces są nikłe. Pan Minister powiedział, że już pracuje nad drugą nowelizacją i tam widzi dla nas szanse. ml

Na posiedzeniu Komisji,  przyjęto kilka poprawek do projektu nowelizacji ustawy. Zostały one zgłoszone przez Rząd, więc prawie na pewno przejdą. Dla nas znaczenie mają następujące:

– informacje dla kontrahentów o udzielanych ulgach we wpłatach na PFRON , zakład pracy będzie miał obowiązek wysyłać raz w roku, a nie co miesiąc,

– nie będzie 10 % sankcji jeśli pracodawca przez nieuwagę nie wyśle odbiorcy swoich wyrobów/usług, informacji  o ulgach,

– podstawę naliczenia wysokości ulgi stanowić będzie zatrudnienie z miesiąca poprzedzającego miesiąc, za  który ulga będzie udzielana.

Wydaje się, że zapisy  te wejdą na pewno.

leszczynski.marian@wp.pl

 

Propozycje OPZON:

Propozycje dotyczące zmiany w ustawie o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych( t.j. Dz. U. 2018 r. poz. 51.)

  1. W art.22:

1) ust. 3 otrzymuje brzmienie:

„3. Obniżenie wpłaty przysługuje do wysokości 50% wpłaty na Fundusz, do której obowiązany jest nabywca w danym miesiącu, z zastrzeżeniem ust.3¹. „

2) Po ust.3 dodaje się ust. 3¹ w brzmieniu:

„ 3¹. Nabywcy, który  dokonał zakupu produkcji lub usługi od sprzedającego, zatrudniającego co najmniej 30 % osób niewidomych, przysługuje w danym miesiącu obniżenie do wysokości 80% wpłaty na Fundusz, do której obowiązany jest w danym miesiącu”.

Uzasadnienie

Zakłady, w  których jest  wysoki poziom koncentracji zatrudnienia osób niewidomych mają formę organizacyjno-prawną spółdzielni niewidomych. Jest ich obecnie w Polsce 16 i nic nie wskazuje na to, żeby ich liczba w najbliższych latach się zwiększyła. Skala ulg we wpłatach na Fundusz jakie spółdzielnie niewidomych udzielają nabywcom ich produkcji i usług nie zagraża utrzymaniu poziomu i stabilności jego przychodów. Może natomiast mieć duże znaczenie dla wzrosty zatrudnienia osób niewidomych i przyczynić się do poprawy ich  sytuacji ekonomicznej. Premiowanie zakładów osiągających wysoką koncentrację zatrudnienia osób niewidomych powinno zwiększyć  ich aktywność zawodową, która aktualnie bardzo istotnie odbiega od aktywności zawodowej osób z innymi rodzajami niepełnosprawności.

 

  1. W art. 26a po ust. 12 dodaje się ust. 13 i 14 w brzmieniu:

„13. Przed upływem terminu do wniesienia skargi do sądu administracyjnego decyzje, o których mowa w ust. 12, nie podlegają wykonaniu.

  1. Wniesienie skargi do sądu administracyjnego w terminie wstrzymuje wykonanie decyzji. ”

Uzasadnienie

Zastąpienie odwołania od decyzji Prezesa  Zarządu PFRON wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy w sposób znaczący pogarsza sytuację pracodawców, którzy nie zgadzają się z ustaleniami organu pierwszej instancji. W obecnym stanie prawnym decyzja Prezesa  Zarządu PFRON nie podlega      wykonaniu do chwili, gdy nie stanie się ostateczna. Rozstrzyganie spraw przez jeden organ spowoduje, że argumenty pracodawcy nie zostaną poddane dwukrotnej merytorycznej ocenie, dlatego też, aby pracodawcy nie byli stawiani w sytuacji konieczności dokonywania zwrotu bardzo wysokich kwot dofinansowania z powodu przykładowo dokonania korekty deklaracji ZUS w zakresie umów cywilno-prawnych,  uzasadniona jest propozycja wprowadzenia zmian poprzez dodanie ust. 13 i 14 w art. 26a.

Zarząd Organizacji Pracodawców

Zatrudniających Osoby Niewidome

z up.