STATUT

Rozdział I – Przepisy ogólne

§1

Organizacja jest związkiem pracodawców, nosi nazwę Organizacja Pracodawców Zatrudniających Osoby Niewidome i zwana jest w dalszej części Statutu Związkiem. Organizacja może używać nazwy skróconej „OPZON”.

§2

  1. Związek działa na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej.
  2. Siedzibą Związku jest Warszawa, ul. 29 Listopada 10.
  3. Związek działa na podstawie ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o organizacjach pracodawców (Dz.U. nr 55 poz. 235 z 1991 r. z późniejszymi zmianami).

§3

Związek jest samorządny i niezależny w swej działalności statutowej od organów administracji rządowej i samorządu terytorialnego oraz innych organizacji.

§4

  1. Związek może przystępować do /i występować z/ krajowych i międzynarodowych organizacji pracodawców.
  2. Związek współpracuje i współdziała na rzecz aktywizacji zawodowej niewidomych z Polskim Związkiem Niewidomych i organizacjami samorządu gospodarczego oraz organizacjami pracodawców zatrudniającymi osoby niepełnosprawne.
  3. Związek używa pieczęci podłużnej z nazwą i adresem siedziby Związku.

Rozdział II – Cele działania

§5

Podstawowym celem Związku jest ochrona praw i reprezentowanie interesów zrzeszonych Członków wobec organów władzy i administracji rządowej, organów samorządu terytorialnego, związków zawodowych pracowników, a także na arenie międzynarodowej.

§6

Do zadań Związku należy:

  1. reprezentowanie i ochrona interesów gospodarczych zrzeszonych w nim podmiotów, w zakresie ich działalności wytwórczej, handlowej i usługowej, wobec organów administracji rządowej,  samorządu terytorialnego, organizacji krajowych i zagranicznych,
  2. organizowanie pomocy Członkom Związku w rozwiązywaniu problemów ekonomicznych i organizacyjnych, związanych z podejmowaniem i prowadzeniem przez nich, działalności gospodarczej,
  3. wspieranie działań na rzecz rehabilitacji zawodowej, społecznej i leczniczej, osób niepełnosprawnych, w szczególności niewidomych,
  4. prowadzenie działalności promocyjnej na rzecz swoich Członków oraz pomoc w nawiązywaniu kontaktów w kraju i za granicą,
  5. wyrażanie opinii o projektach rozwiązań odnoszących się do funkcjonowania gospodarki oraz zatrudnienia osób niepełnosprawnych, w szczególności niewidomych; uczestniczenie w przygotowywaniu aktów prawnych w tym zakresie oraz dokonywanie ocen wdrażania i funkcjonowania przepisów prawnych, dotyczących prowadzenia działalności gospodarczej i rehabilitacyjnej,
  6. kształtowanie i upowszechnianie zasad dobrego obyczaju w obrocie gospodarczym,
  7. kształtowanie, społecznie sprzyjającego klimatu, wokół integracji zawodowej i społecznej, osób niepełnosprawnych, w szczególności niewidomych,
  8. działanie na rzecz wyrównywania szans osób niepełnosprawnych, w szczególności w dostępie do zatrudnienia i prowadzenia działalności gospodarczej,
  9. promocja zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych, w szczególności niewidomych, pozostających bez pracy lub zagrożonych zwolnieniem z pracy,
  10. wspomaganie rozwoju gospodarczego i rozwoju przedsiębiorczości, w szczególności osób niepełnosprawnych,
  11. działanie na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijanie kontaktów i współpracy między społeczeństwami.

§7

Cele i zadania Związku są realizowane poprzez:

  1. formułowanie opinii w sprawach związanych z rehabilitacją zawodową osób niepełnosprawnych, w szczególności niewidomych,
  2. opiniowanie założeń i projektów ustaw oraz aktów wykonawczych, dotyczących interesów zrzeszonych Członków,
  3. występowanie do organów władzy, administracji rządowej i samorządowej, w sprawach dotyczących zrzeszonych Członków,
  4. delegowanie swoich przedstawicieli do organów doradczych administracji państwowej, samorządu terytorialnego i innych podmiotów,
  5. prowadzenie doradztwa prawnego, ekonomicznego, podatkowego, organizacyjnego i technicznego,
  6. organizowanie konferencji, seminariów i szkoleń, na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej,
  7. wydawanie czasopism i druków zwartych, promujących zatrudnienie osób niewidomych,
  8. prowadzenie i inspirowanie badań, dotyczących zatrudnienia osób niewidomych.

§8

  1. Dla realizacji celów statutowych, Związek może prowadzić działalność gospodarczą, tworzyć fundacje i uczestniczyć w przedsięwzięciach gospodarczych.
  2. Związek może prowadzić działalność gospodarczą w zakresie:
    a) prowadzenia działalności szkoleniowej, co odpowiada działalności według PKD „Pozaszkolne formy kształcenia, gdzie indziej nie sklasyfikowane – 80.42.Z.”,
    b) prowadzenie działalności wydawniczej, co odpowiada działalności według PKD „Wydawanie czasopism i wydawnictw periodycznych – 22.13.Z.”,
    c) wydawanie książek – PKD 22.11.Z.,
    d) pozostała działalność wydawnicza – PKD 22.15.Z.,
    e) wykonywania usług doradztwa gospodarczego, co odpowiada działalności według PKD „Doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania – 74.14.A.”
    f) organizowanie imprez rekreacyjnych, rehabilitacyjnych i sportowych, co odpowiada działalności według PKD „Działalność paramedyczna – 85.14.A.”,
  3. Zyski z działalności gospodarczej, w całości przeznaczane są na finansowanie działalności statutowej.

Rozdział III – Członkowstwo

§9

  1. Członkowstwo w Związku jest dobrowolne.
  2. Członkami Związku mogą być pracodawcy zatrudniający niewidomych i mający siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

§10

  1. Zainteresowany pracodawca, ubiegający się o przyjęcie w poczet Członków Związku, winien złożyć następujące dokumenty:
  • odpis z Krajowego Rejestru Sądowego
  • deklarację członkowską, potwierdzającą wolę przystąpienia do Związku, podpisaną przez uprawnionych przedstawicieli Członka,
  • zobowiązanie do wpłaty wpisowego i składek członkowskich.
  1. Decyzję w sprawie przyznania członkowstwa, podejmuje Zarząd, po rozpatrzeniu wniosku, zainteresowanego pracodawcy.
  2. Członka, będącego osobą prawną, reprezentuje w Związku, upoważniona osoba fizyczna, wskazana przez uprawniony do tego organ prawny.

§11

Członkom Związku przysługuje prawo:

  1. czynnego i biernego prawa wyborczego do organów Związku,
  2. uczestnictwa we wszystkich formach działalności Związku,
  3. korzystania ze wszystkich form pomocy Związku,
  4. dostępu do wszelkich informacji o pracach Związku.

§12

  1. Członkowie Związku związani są uchwałami podjętymi przez organy Związku, w trybie przewidzianym w Statucie.
  2. Członkowie zobowiązani są do:
    a) udziału w pracach Związku,
    b) terminowego uiszczania składek,
    c) udzielania organom Związku informacji, niezbędnych dla jego działalności,
    d) przestrzegania zasad etyki zawodowej i dobrych obyczajów kupieckich,
    e) dbania działaniem i postawą o dobre imię Związku.

§13

  1. Członkowstwo Związku ustaje:
    a) w przypadku złożenia przez Członka, oświadczenia o wystąpieniu ze Związku – po upływie jednego miesiąca, od daty złożenia oświadczenia Zarządowi Związku,
    b) z dniem utraty statusu prawnego pracodawcy, o czym Członek winien zawiadomić Zarząd Związku w terminie 14 dni, od daty utraty tego statusu,
    c) z dniem wykluczenia ze Związku, przez Zarząd Związku, ze względu na zaleganie w opłacaniu składek przez okres 6 miesięcy, bądź w szczególności z powodu:
    – nie stosowania się do postanowień statutu,
    – nie stosowania się do uchwał organów Związku,
    – działania na szkodę Związku.
  1. Uchwałę o wykluczeniu, podejmuje Zarząd większością głosów.
  2. Od uchwały Zarządu o wykluczeniu, Członkowi przysługuje prawo odwołania do Zgromadzenia Ogólnego, za pośrednictwem Zarządu, w terminie 2 tygodni, od daty zawiadomienia o wykluczeniu ze Związku.
  3. Ustanie członkowstwa, nie rodzi roszczenia do majątku Związku.

Rozdział IV – Władze Związku

§14

  1. Organami Związku są:
    a) Zgromadzenie Ogólne,
    b) Zarząd Związku,
    c) Komisja Rewizyjna.
  2. Kadencja organów Związku trwa 4 lata.
  3. Mandaty członków Zarządu i Komisji rewizyjnej, wygasają z dniem odbycia Zgromadzenia Ogólnego, zatwierdzającego sprawozdanie finansowe za ostatni rok kadencji.
  4. Wybór i odwołanie członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej, odbywa się w głosowaniu tajnym.
  5. Osoba fizyczna, wchodząca w skład organów Związku, w razie popełnienia przestępstwa z niskich pobudek, potwierdzonego prawomocnym wyrokiem sądu lub utraty pełnomocnictwa, bądź uprawnienia do reprezentowania Członka Związku – traci prawo do wchodzenia w skład organów Związku.

§15

  1. Zgromadzenie Ogólne jest najwyższą władzą Związku.
  2. Zgromadzenie Ogólne tworzą prawnie umocowani przedstawiciele Członków Związku. W Zgromadzeniu Ogólnym mogą brać udział pełnomocnicy pracodawców – Członków Związku. Pełnomocnictwo musi być udzielone na piśmie. Każdy pracodawca reprezentowany jest przez jedną osobę i ma jeden głos.
  3. Zgromadzenie Ogólne zwoływane jest przez Zarząd co najmniej raz w roku, albo na pisemny wniosek 1/3 Członków Związku, z podaniem porządku obrad.
  4. Zgromadzenie Ogólne zwoływane jest z wyprzedzeniem 2-tygodniowym, listem poleconym lub pocztą elektroniczną, wraz z podanym porządkiem obrad. Porządek obrad może być uzupełniony na pięć dni przed Zgromadzeniem.
  5. Do zawiadomienia o Zgromadzeniu Ogólnym, na którym mają być podjęte uchwały dotyczące §4 ust.1 oraz §25, wymagane jest załączenie projektu uchwały.
  6. Zgromadzenie Ogólne jest ważne przy obecności co najmniej połowy reprezentowanych w nim członków Związku, prawidłowo powiadomionych o Zgromadzeniu. Zgromadzenie Ogólne może podejmować uchwały tylko w ustalonym, podanym do wiadomości przez zarząd, porządku obrad.
  7. Uchwały zapadają zwykłą większością głosów, z wyjątkiem uchwał dotyczących §25, gdzie obowiązuje kwalifikowana większość, 2/3 głosów.
  8. Jeżeli Zarząd w ciągu jednego miesiąca, od daty upływu kadencji, nie zwoła Zgromadzenia Ogólnego, to może je zwołać 1/3 Członków, wnioskujących zgodnie z ust.3.

§16

Do kompetencji Zgromadzenia Ogólnego należy:

  1. uchwalanie programu działania,
  2. wybór i odwołanie członków Zarządu i Komisji Rewizyjnej w głosowaniu tajnym, zwykłą większością głosów, spośród obecnych na Zgromadzeniu Ogólnym, członków Związku , z zastrzeżeniem ust 3 §17,
  3. ustalanie, na wniosek Zarządu, wysokości wpisowego i składek członkowskich oraz zasad ich opłacania,
  4. uchwalanie budżetu i przyjmowanie wykonania budżetu,
  5. uchwalanie regulaminów,
  6. rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań Zarządu i Komisji Rewizyjnej,
  7. udzielanie absolutorium Zarządowi,
  8. podejmowanie decyzji o przystąpieniu do /i wystąpieniu z/ krajowych i międzynarodowych organizacji pracodawców,
  9. dokonywanie zmian w Statucie i rozpatrywanie odwołań wykluczonych Członków Związku.

§17

  1. Zarząd kieruje całokształtem działalności Związku.
  2. Zarząd liczy 3 osoby. W skład Zarządu wchodzi: Prezes i dwóch
  3. Zastępców Prezesa.
  4. Zarząd jest wybierany spośród kandydatów zgłaszanych przez osoby tworzące Zgromadzenie Ogólne. Członek Związku, pomimo nieobecności na Zgromadzeniu Ogólnym, może kandydować do Zarządu, o ile przedstawi pisemne oświadczenie, w którym stwierdzi, że taka jest jego wola.
  5. Prezesa wybierają członkowie Zarządu, na pierwszym swoim posiedzeniu, któremu przewodniczy Przewodniczący Zgromadzenia Ogólnego.
  6. W razie ustania członkowstwa w Związku, ustaje członkowstwo osoby fizycznej w jego Organach.
  7. Dopuszcza się wybory uzupełniające do Zarządu, w toku jego kadencji. W wyborach uzupełniających, można wybrać tylko jednego członka Zarządu. Wybrany w wyborach uzupełniających członek Zarządu, kończy swoją kadencja wraz z upływem kadencji Organu.
  8. O ile Zgromadzenie Ogólne, które ma dokonywać wyboru nowego Zarządu, nie odbyło się w terminie zgodnym ze statutem, mandat członków Zarządu trwa do czasu wyboru jego nowego składu.
  9. Zarząd Związku działa zgodnie z regulaminem uchwalonym, na jego wniosek, przez Zgromadzenie Ogólne.
  10. Uchwały Zarządu zapadają większością głosów; w przypadku równej liczby głosów, decyduje głos Przewodniczącego.
  11. Członkowie Zarządu nie mogą zajmować stanowisk administracyjnych w Związku i pełnią swoje funkcje społecznie.

§18

  1. Do kompetencji Zarządu należą sprawy nie zastrzeżone dla Zgromadzenia Ogólnego, a w szczególności:
    a) realizacja programu działania, uchwalonego przez Zgromadzenie Ogólne,
    b) zarządzanie majątkiem i finansami Związku,
    c) udzielanie pełnomocnictwa do reprezentowania Związku na zewnątrz,
    d) zatrudnianie i zwalnianie Dyrektora Biura Związku,
    e) nadzór nad działalnością Biura,
    f) prowadzenie bieżących spraw Związku,
    g) podejmowanie uchwał w sprawie przyjmowania w poczet Członków,
    h) podejmowanie uchwał w sprawie wykluczenia Członka ze Związku,
    i) wybór Pełnomocników Zarządu,
    j) podejmowanie decyzji w sprawie uczestnictwa w przedsięwzięciach gospodarczych,
    k) podejmowanie decyzji w sprawie podjęcia działalności gospodarczej.
  2. Związek reprezentuje Prezes Zarządu. Sposób zastępowania Prezesa określa regulamin Zarządu.

§19

  1. Komisję Rewizyjną w składzie 2 osobowym wybiera Zgromadzenie Ogólne.
  2. Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej wybierają członkowie Komisji rewizyjnej, na pierwszym swoim posiedzeniu, któremu przewodniczy Przewodniczący Zgromadzenia Ogólnego.
  3. Członek Związku, nieobecny na Zgromadzeniu Ogólnym, może kandydować do składu Komisji Rewizyjnej, o ile przedstawi pisemne oświadczenie stwierdzające, że taka jest jego wola. Dopuszcza się wybory uzupełniające do Komisji Rewizyjnej, na zasadach określonych dla Zarządu Związku.

§20

Do kompetencji Komisji Rewizyjnej należy w szczególności:

  1. Dokonywanie bieżącej kontroli Zarządu Związku
  2. Kontrolowanie raz w roku, całokształtu działalności Związku.
  3. Występowanie do Zarządu z wnioskami wynikającymi z ustaleń kontroli.
  4. Składanie Zgromadzeniu Ogólnemu sprawozdań ze swojej działalności.
  5. Wnioskowanie o udzielenie absolutorium Zarządowi.

§21

  1. Dyrektor Biura kieruje bieżącymi pracami Biura, w ramach określonych uchwałami władz Związku.
  2. Dyrektor odpowiedzialny jest przed Zarządem i może uczestniczyć w posiedzeniach władz Związku, z głosem doradczym.
  3. Dyrektor w porozumieniu z Prezesem Zarządu, nawiązuje i rozwiązuje umowy o pracę z pracownikami Biura.

Rozdział V – Majątek Związku

§22

Majątek Związku powstaje:

  1. ze składek członkowskich
  2. z dotacji, darowizn, spadków i zapisów
  3. z dochodów z własnej działalności i z majątku Związku

§23

  1. Do składania oświadczeń woli i zaciągania zobowiązań majątkowych w imieniu Związku uprawnieni są dwaj członkowie Zarządu lub jeden członek Zarządu łącznie z Pełnomocnikiem Zarządu.
  2. Dla ważności zaciąganych zobowiązań, wymagane są dwa podpisy osób uprawnionych.

§24

Zasady gospodarki finansowej Związku określa regulamin uchwalony przez Zgromadzenie Ogólne, na wniosek Zarządu.

§25

Uchwała o zmianie Statutu Związku oraz uchwała w sprawie rozwiązania Związku – mogą być podjęte większością 2/3 uczestniczących w głosowaniu na Zgromadzeniu Ogólnym, przy obecności co najmniej połowy liczby członków Związku.

§26

  1. Zgromadzenie Ogólne, po uchwaleniu uchwały, w sprawie rozwiązania Związku, ustanowi likwidatora do przeprowadzenia postępowania likwidacyjnego.
  2. Likwidatora powołuje się w trybie określonym w §25.
  3. W przypadku rozwiązania Związku – jego majątek, pozostały po zakończeniu likwidacji, zostanie przeznaczony do podziału między członków Związku, w częściach równych.
  4. Uchwała Zgromadzenie Ogólnego, określająca szczegółowe zasady i inny tryb podziału, niż ustalony w ust.3 – może przeznaczyć część tego majątku, na cele związane z rehabilitacją osób niewidomych.

§27

Niniejszy Statut wchodzi w życie z dniem rejestracji przez Sąd Rejestrowy.