Notatka ze spotkania z ministrem K.Michałkiewiczem

Warszawa 15.11.2017 r.

NOTATKA ZE SPOTKANIA Z MINISTREM KRZYSZTOFEM MICHAŁKIEWICZEM

W DNIU 14.11.2017 ROKU

          W  spotkaniu 11-tu przedstawicieli spółdzielni będących członkami Organizacji Pracodawców Zatrudniających Osoby Niewidome uczestniczył Pan Krzysztof Michałkiewicz – Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych wraz z Dyrektorem Biura Osób Niepełnosprawnych Panem Mirosławem Przewoźnikiem.

  1. W swoim wystąpieniu Minister powiedział o dotychczasowym przebiegu konsultacji nad projektem nowelizacji ustawy o rehabilitacji. Wpłynęło bardzo dużo wniosków i uwag odnośnie zgłoszonego projektu, który z założenia był ograniczony i dotyczył głównie spraw porządkowych. W wyniku analizy postanowił on uwzględnić propozycję OPZON, która dotyczyła obniżenia zapisanego w projekcie nowelizacji wskaźnika zatrudnienia osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności oraz z orzeczoną tzw. szczególną niepełnosprawnością w stopniu umiarkowanym z 50 do co najwyżej 35 – 40 %, a nawet zdecydował się pójść jeszcze dalej i w ogóle odstąpił od nowelizacji ust 1 w art.22 ustawy o rehabilitacji, a więc w dalszym ciągu prawo do udzielania ulg będą miały zakłady pracy chronionej, które osiągają wskaźnik, o którym mowa wyżej na poziomie 30 % i więcej. Gwoli ścisłości trzeba powiedzieć, że Dyrektor Biura sugerował pomimo jasno wypowiedzianego przez Ministra publicznie, zastanawiał się nad celowością ustalenia tego wskaźnika na poziomie 40%. Trzeba to mieć na uwadze i do końca zachować czujność. Pozostałe zmiany  zapisane w ustawie nie mają bezpośredniego przełożenia na sytuację naszych spółdzielni.
  2. Minister zapowiedział też głęboką nowelizację ustawy o rehabilitacji w 2018 r. /można oczekiwać, że będzie to najwcześniej koniec przyszłego roku/, w której chciałby się zając wdrożeniem bardziej sprawnego systemu wspierania zakładów o wysokiej koncentracji zatrudnienia osób niewidomych, które w Polsce mają formę spółdzielni niewidomych. W tym celu potrzebuje projektów rozwiązań prawnych, organizacyjnych oraz ekonomiczno-finansowych, które mogłyby się przyczynić do poprawy sytuacji tych zakładów, a w konsekwencji do wzrostu zatrudnienia osób niewidomych i niedowidzących. Minister przypomniał też, że wielokrotnie wypowiadał się już o tym, że w jego głębokim przekonaniu, zakłady pracy chronionej w tm spółdzielnie powinny mieć trwałe miejsce w systemie zatrudnienia osób niepełnosprawnych, zwłaszcza tych najciężej poszkodowanych.
  3. Swoje wystąpienie Pan Minister zakończył stwierdzeniem, że dobrze byłoby się spotkać w styczniu 2018 roku i porozmawiać o konkretnych propozycjach zmiany systemu wspierania zakładów pracy chronionej o wysokiej koncentracji osób niewidomych. Jest otwarty na nasze propozycje.
  4. Pani Dagmara Zdybek – Prezes OPZON serdecznie podziękowała Ministrowi za przychylność, zapowiedziała, że przygotujemy się do spotkania, które ma się odbyć w styczniu 2018 roku i na tym zakończyła spotkanie.

UWAGA: Przed spotkaniem z Ministrem odbyła się dyskusja członków OPZON w trakcie, której zgłoszone zostały następujące uwagi pod adresem skuteczności obecnie funkcjonującego systemu zatrudnienia osób niewidomych:

  1. W art.22 można byłoby przyjąć preferowanie zakładów o dużej koncentracji osób niewidomych, które polegałoby na tym, że kontrahenci współpracujący z tymi zakładami otrzymywaliby oprócz podstawowej ulgi 50% we wpłatach na PFRON, dodatkowo 30 %, jako bonus za wspieranie zakładów o wysokiej koncentracji osób niewidomych. Uwagę tę Pani Dagmara Zdybek zgłosiła także w obecności Ministra K. Michałkiewicza i trzeba przyznać, że wzbudziła ona Jego zainteresowanie
  2. Tym spółdzielniom niewidomych, które nie są w stanie, ze względu na brak produktu, który znalazłby uznanie na rynku lub ze względów ekonomicznych, funkcjonować na rynku jako zakłady pracy chronionej należy stworzyć możliwość przekształcenia się w zakłady aktywizacji zawodowej.
  3. Daleko idącą i wymagającą notyfikacji KE jest propozycja zmierzająca do zapewnienia spółdzielniom niewidomym możliwości refundacji ponoszonych przez nie kosztów płac związanych z zatrudnieniem osób niewidomych na poziomie np. 85-90 % .
  4. Powszechnie dostępny, odbiurokratyzowany powinien być program wspierania zatrudniania asystentów pracujących osób niewidomych.
  5. Powyższe uwagi zostały zapisane jedynie bardzo hasłowo. Ich ewentualne wykorzystanie wymaga przemyślenia i dopracowania. Zostały one zapisane po to, aby stanowiły przyczynek do dyskusji na temat nowego systemu wspierania zatrudnienia osób niewidomych

Notatkę opracował: M. Leszczyński